Autorka: Ganja Nikolić
Na samom početku godine, simbolično prvog januara, na Netfliksu se pojavila mini-serija od osam epizoda pod nazivom „Kaleidoskop”. Iako u tematskom smislu nije donela neke velike novine, serija je ipak gledaocima pružila nešto novo. Naime, svaka epizoda ove mini-serije nosi naziv po nekoj boji („Žuta”, „Zelena”, „Plava”, „Crvena”, „Ljubičasta”, „Roze”, „Narandžasta” i „Bela”), a gledaocima je ostavljena mogućnost da samostalno odaberu redosled kojim će gledati seriju, sve dok poslednja epizoda bude „Bela”. Serija sadrži i svojevrsnu uvodnu epizodu, čiji je naziv „Crna” i koja gledaocima objašnjava i pojednostavljuje koncept serije. Radnja serije, u režiji Erika Garsije, gledaocima je dobro poznata, s obzirom na to da veliki broj filmova i serija istražuje upravo ovakva dešavanja. Leo Pap (Đankarlo Espozito) i njegov tim planiraju pljačku najsigurnijih sefova na svetu, a nagrada iznosi sedam milijardi dolara. Iako na početku deluje kao da Leo, dugogodišnji lopov, drži sve pod kontrolom, na površinu će isplivati sve ljudske slabosti i lične prepreke, koje Lea i njegov tim dovode u neprilike. Pored Espozita, glavne uloge tumače i: Rufus Suel, Paz Vega, Rozalin Elbaj, Džaj Kortni, Tati Gabrijel i Piter Mark Kendal.
Kroz šareni i neprecizni redosled epizoda, serija je svojoj publici pružila potpuno novu dimenziju – gledaoci, nasumičnim odabirom epizoda, ne znaju koji vremenski period serije će dobiti, niti šta ih u epizodi čeka. Međutim, svaka epizoda sa sobom donosi i određene informacije koje su neophodne kako bi se popunila ova tajanstvena slagalica. Ipak, epizode su tako koncipirane da se u svakoj sledećoj krije novi nivo informacija, te je potpuno razumevanje serije i sklapanje slagalice moguće tek nakon što se pogleda svih osam epizoda.
Pored toga što je ljubiteljima serije doneta novina u vidu nasumičnog redosleda epizoda, „Kaleidoskop” donosi i osveženje u vidu likova i radnje. Ovo nije serija koja kroz iluziju prikazuje heroje ili idealne ljude, već serija koja na pravi način prikazuje čoveka i njegovu dušu prožetu slabostima. Serija je na odličan način oplemenjena različitim likovima, te živo oslikava sve ljudske mane i međuljudsku netrpeljivost, ostavljajući prostora gledaocima da se povežu sa likovima, kao da su deo sveta koji gledaju. Zarad višeg cilja, članovi pljačkaškog tima pokušavaju da svoje nesuglasice ostave po strani, ali im to, onako kako to biva i u stvarnom životu, ne polazi baš uvek za rukom. Ispostaviće se da se najveća slabost i najveći neprijatelj ne krije u čoveku prekoputa, već da svaki pojedinac u sebi gaji ljudske slabosti, koje nekad dovode do fatalnosti. Temperament, nepromišljenost, bes, želja za osvetom i pohlepa najveći su neprijatelji pljačkaškog tima, uprkos onome što se vidi spolja.
Pored priče o pljačkanju, koja podrazumeva najrazličitije pripreme i dogovore, gledalac se u seriji susreće i sa pričama iz prošlosti, koje objašnjavaju i pojednostavljuju dešavanja u sadašnjosti. Kako su likovi dospeli tu gde su sada, kakva su bila njihova osećanja i želje, šta se u međuvremenu dogodilo – sve se to otkriva kroz retrospektivno pripovedanje. Publika, takođe, prati Rodžera Salasa (Rufus Suel), šefa sigurnoste firme i vlasnika sefova. Salas i Hana Kim (Tati Gabrijel), šefica digitalne sigurnosti u njegovoj firmi, udruženim snagama rade na osiguranju sefova i pružanju besprekorne usluge klijentima, koji su uz to i milijarderi.
Neizvesnost je još jedna odlika ove serije sa kojom će oni koji se odluče na njeno gledanje moći veoma dobro da se upoznaju. Gledaoci će vrlo brzo shvatiti da navijaju za glavne junake serije, antiheroje modernog doba. Iako im na prvi pogled to može delovati kao nešto neočekivano, upoznavanje likova, koji deluju kao sasvim obični ljudi kakvi se sreću u svakom komšiluku, doprineće tome da i njihove mane postanu simpatične, čime i sami junaci zadobijaju simpatije publike. Do samog kraja, sve do poslednjeg pogledanog minuta, publika će primetiti da menja svoja razmišljanja i likove za koje navija, ali i da uživa u neizvesnim situacijama i otkrivanju svega onoga što ovu mini-seriju čini jedinstvenom zagonetkom.
Na prvi pogled deluje kao da je u središtu radnje samo pljačka, priča o pripremama koje joj prethode i posledicama koje očekuju junake. Ovakvo viđenje i razumevanje serije sasvim je logično i očekivano, ali je istina vešto sakrivena, te će samo pažljiv posmatrač videti pravu istinu, jer je reč o priči koja sa sobom donosi velike preokrete. „Kaleidoskop” se može opisati kao priča o pljački, ali i kao priča o pohlepi, osveti i svim onim nepremostivim problemima i neoprostivim greškama koje čoveka nikada u potpunosti ne napuštaju.