Piše: David Petrović
Između „bombastičnih” filmskih akcija i pretencioznih biopika, domaći autori se na svu sreću vraćaju i temama koje im najbolje idu od ruke.
Priče o naizgled običnim ljudima koji prolaze kroz svakodnevne probleme, u toksičnosti društva u kojem živimo, a sve to začinjeno tradicionalnim domaćim tragihumorom.
Godinama unazad se pokazalo da je to dobitna kombinacija za kvalitetan domaći film, koji će zauzeti svoje mesto među gledaocima i postati tema neobaveznih čavrljanja u društvu.
Film Siniše Cvetića i Davida Jakovljevića, „Usekovanje”, upravo je to – dva sata gorke pilule realnosti.
Porodica je osnovna ćelija društva, a kada ta ćelija postane disfunkcionalna, ona počinje da razjeda društvo. Tako razjedeno društvo dodatno urušava svoju osnovnu ćeliju, a rezultat svega je začarani krug neprilagođenih odnosa.
Radnja filma bazira se na urušenim porodičnim odnosima koji će kulminirati za vreme slave Usekovanje, u tenzičnoj atmosferi koja se prividno maskira u idilu.
Dok se roditelji grčevito trude da sakriju uveliko već javnu tajnu da se razvode, njihova deca polako gube bitke sa realnošću, a svoje nezadovoljstvo reflektuju kroz autodestrukciju.
Vrhunac otuđenosti članova porodice se ogleda u prećutkivanju i laganju – dok roditelji ne govore mlađem sinu da se razvode, on njima prećutkuje da je počeo da se drogira, a stariji sin krije od svih da mu je devojka neplanirano zatrudnela i da on ne želi dete.
Na temeljima svih ovih tajni gradi se tenzija, koja slavsko okupljanje pretvara u tragediju.
Autori su kroz likove i situacije, na simboličan način, koristeći se nekada pomalo i banalnim metaforama, postavili pitanja o problemima današnjeg društva.
Lik oca (Bojan Žirović) nesnađeni je intelektualac, pobednik Slagalice, koji se kao jedan erudita ne uklapa u moderne tokove nametnute trenutnim sistemom vrednosti.
Majka (Aleksandra Balmazović) jeste žena koja proživljava drugu mladost i istražuje svoju seksualnost u četrdesetim godinama.
Stariji sin (Marko Grabež) uspešni je programer koji još uvek nije spreman da uplovi u svet odraslih i da preuzme odgovrnost za posledice svojih delovanja.
Mlađi sin (Pavle Mensur) je dečko koji gubi dodire sa realnošću, koji svojom kvazifilozofijom veštački izaziva neshvaćenost i sve više tone u vir psihičke nestabilnosti i narkomanije.
Lik dede, bivšeg udbaša, osvrtanje je na repove nekih prošlih vremena, dok je lik Gagija (Aleksandar Đurica), „uspešnog biznismena”, ukazivanje na repove današnjice.
Stric i njegova bivša žena (Zlatan Vidović i Dubravka Kovijanić) slika su tužne mladosti devedesetih godina. Gagijeva ćerka (Anita Ognjanović) jeste tragični predstavnik današnje omladine koja gubi kompas u svakom smislu.
Uprkos statičnosti radnje, film ima solidnu dinamiku zahvaljujući britko napisanim dijalozima i realističnim „small talk” sekvencama.
Glumci su uglavnom odradili dobar posao, sa posebnim osvrtajem na Pavla Mensura, koji je lik Jovana izveo jako precizno, bez preglumljavanja.
Dozirao je svoje emocije, da bi katarzičnom scenom pri kraju filma potpuno „ukrao šou” i razbio šablone u koje su ga ubacile neke prethodne uloge.
Kolorit je ispratio narativ filma, a prenaglašena muzika je simbolički označavala kraj jednog poglavlja.
Već ustaljene boljke naših filmova nisu zaobišle ni „Usekovanje” – oskudna montaža i slab dizajn zvuka često razbijaju ritam gledanja.
Pomalo nesistematično uvođenje likova, koji u jednom trenutku izgledaju kao da su samo nabacani, kao i banalnost određenih delova koji se previše oslanjaju na „prvu loptu”, u znatnoj meri umanjuju prvobitno očekivani utisak.
Dotakli bismo se i samog kraja filma, koji je pretenciozan i previše apstraktan za ovakvu tematiku. Poenta i ideja su na mestu, ali je način realizacije malo zakazao.
Kada podvučemo crtu, dobili smo film sa porukom koju će gledalac morati sam da shvati.