Kultura

Otvorena izložba „Nadežda Petrović: bez boje” − značaj radova prepoznao i UNESCO

Foto: Emilija Andrejević

Piše: Emilija Andrejević

Izložba „Nadežda Petrović: bez boje”  svečano je otvorena juče, 23. januara u 13 časova u Paviljonu niške Tvrđave. Posetioci imaju priliku da vide čak 75 crteža Nadežde Petrović od kojih mnogi nikada nisu bili izlagani.

Prethodne godine Narodni muzej Srbije je obeležio 150 godina od rođenja Nadežde Petrović. Glavni projekat tada bio je u znaku njenih slikarskih dela.

„Kako u zbirci crteža i grafike jugoslovenskih umetnika 20. veka postoji čak 173 crteža ove poznate srpske slikarke, smatrala sam da je neophodno pokazati i njen crtački opus”, rekla je Evgenija Blanuša, autorka izložbe i muzejska savetnica Narodnog muzeja Srbije

Autorka je izdvojila i izazove na koje je naišla tokom istraživanja, prikupljanja i odabira crteža koji će se naći na izložbi u Galeriji savremenih likovnih umetnosti. 

„Samo 15 radova je bilo izdvojeno iz blokova. Međutim, kada sam shvatila da mogu da izložim i pojedine radove iz blokova koji su već sami bili odvojeni, učinilo se kao sjajna ideja da se i na taj način odužimo Nadeždi, a značaj njenih dela prepoznao je i UNESCO’”, dodala je Blanuša.

Izložba je tematski postavljena prateći hronološki okvir i sve faze njenog stvaralaštva, osim Pariskog perioda.

„Glavni motiv bio nam je to što nikada do sada nije bila napravljena izložba isključivo njenih crteža i tom opusu se nije davalo na značaju, iako je Nadežda na mnogim radovima pokazala da je crtež medij u kome ona može da se izražava i u kojem je mogla da ima podjednako uspešna ostvarenja kao i u slikarskom’’, istakla je autorka izložbe.

Izložbu „Nadežda Petrović: bez boje”  definiše raznolikost motiva, tehnika i perioda stvaranja.

Foto: Emilija Andrejević

Neki od glavnih tema radova jesu portreti, aktovi, seoski i urbani prizori, scene iz svakodnevnog života, ilustracije za narodne pesme i mnogi drugi iz kojih je Nadežda iznedrila najbolje uz pomoć olovke, tuša i ugljene. Izdvaja se samo jedan crtež koji je akvarelisan.

„Blokovi su veoma značajni jer u njima ima i različitih zapisa, skica i beležaka na crtežima, te dobijamo više podataka i bliže nas upućuje u njen život nego li slika”, naglasila je Blanuša.

Posetioci ističu da su ovi crteži pravo osveženje u moru već široko poznatih i izuzetnih slika Nadežde Petrović i da iz Galerije izlaze puni pozitivne energije.

„Sigurno ću doći ponovo. Smatram da bi mladi trebalo da pogledaju izložbu, jer je za mene ovo osnova modernizma u Srbiji. Nadežda je svojim radovima upotpunila sliku našeg naroda s početka 20. veka, bez preskakanja značajnih perioda društva. Njen doživljaj tadašnje Srbije, naročito južne, bio je izuzetan i treba mu dati više prostora” poručila je posetiteljka izložbe.

Građanima su se na svečanom otvaranju obratile i Emilija Ćoćić Bilić, direktorka Galerije savremene likovne umetnosti u Nišu i Bojana Borić Brešković, direktorka Narodnog muzeja u Beogradu.

One su zajedno sa autorkom Evgenijom Blanušom istakle značaj Nadeždinog stvaralaštva i pozvale sve građane da dođu u Paviljon niške Tvrđave do 23. februara, do kada će i trajati izložba.

Pročitajte i...