Društvo

Detinjstvo dvehiljaditih i šta ga je to obeležilo

Piše: Stefan Milkić

U poslednjoj deceniji 20. i početkom 21. veka, došlo je do velikih inovacija u pogledu plasiranja sadržaja za decu na našim prostorima.

Crtani filmovi iz različitih zemalja, postali su dostupni i kod nas, sa srpskom sinhronizacijom. Polako su počeli da nastaju kanali sa isključivo dečijim sadržajem, kao i brendovi koji su stvoreni po uzoru na njih (paketići, bone, krem,sličice, figurice).

Može se reći da je to doba zaista ostavilo veliki uticaj na mališane jer ga se mnogi od njih i danas kao odrasli sa nostalgijom sećaju i žale što ga više nema.

Veliku ulogu u svemu tome odiigrala je kompanija „Luxor Systemˮ koja je u to vreme postala jedno od najvećih preduzeća na Balkanu koje se bavi proizvodnjom takvog sadržaja.  

Početak ovog razdoblja (1995.) obeležile su tri superherojske priče koje je „Luxorˮ izdao u obliku stripa („Generacija tesla”, „Romero” i „Borci sumraka”), a kasnije i njihov magazin „Strip manija”.

Već kroz dve godine ista kompanija otvara svoju izdavačku kuću a 2000. ostvaruje i svoju prvu saradnju sa BK TV,  radeći na projektu ,, Hugo”.

Pored toga, izdata su još tri proizvoda vezana za ovaj projekat (album za sličice, kakao krem blokovi i ,,Hugo” slatkiši). Tada nastaje i jedan od najkvalitetnijih studija za sinhronizaciju na našim prostorima, studio ,,Loudworks”.

On okuplja plejadu fenomenalnih glasovnih glumaca i glumica i započinje sinhronizaciju svetski poznatih serijala kao što su „Pokemon”, „Nindža kornjače”, „Yu-Gi-Oh” itd. Ove naslove tada emituju mnogi naši tv kanali sa nacionalnom frekvencijom („Pink”, „RTS”, „B92”…).

Naredne godine preduzeće učestvuje u produkciji i postavljanju domaće interaktivne televizijske igrice ,,Tajni agent Izi” koja se bazirala na principu direktnog uklučivanja gledalaca u program i potom prelaženju prepreka na ekranu putem svojih telefona.

Foto: kupindo

Časopis „Bumerang”, od iste kompanije, izlazi 2004. godine. Reč je o časopisu informativno-zabavnog karaktera koji je za kratko vreme počeo da beleži velike tiraže.

Ono zbog čega su ga deca posebno obožavala bio je poklon koji se dobijao uz svaki broj koji je izlazio jednom mesečno. U pitanju su bile Yu-Gi-Oh karte, diskovi sa crtaćima, sličice, bombonice i slični pokloni.

Ipak, verovatno najveći projekat je završen 2008. Bio je to kanal Ultra TV na kome je kompanija konačno mogla da predstavi sav svoj rad.

Emitovao je crtane i igrane filmove i serije, namenjene deci i tinejdžerima, a 2011. je osnovan još jedan kanal, Mini Ultra. On se, kako mu ime kaže, razlikovao po tome što je prikazivao program za najmlađe, dok se prvobitni fokusirao na tinejdžere.

Na taj način su deca sa ovih prostora dobila mogućnost da isprate sve serijale tada popularne u svetu među kojima su bili „Naruto”, „Kod Lyoko”, „Dragon Ball Z”, „Bakugan”, „Beybladeˮ i drugi.

Ubrzo su prestigli po popularnosti sve slične kanale i kroz taj period dominirali tržištem. Poznato je i da su prvi popularizovali anime na našim prostorima, upravo zbog velike količine takvih naslova u svom repertoaru.

Reklame na kanalu su se uglavnom svodile na igračke,igrice i slatkiše, a džinglovi su bili unikatni za to vreme.

Ipak, „Luxorˮ nije jedini zaslužan za plasiranje sadržaja ovog tipa. Još pre njegovog uspona nastaje prva srpska dečija televizija u vidu Kanala D. Tamo počinju da se emituju najrazličitije vrste dečijih serijala i emisija („Čupko”, „Svet crtanja”, „Silvan”, „Voćkice”, „Hamos zelena kočija” itd).

Kanal otkupljuje i prikazuje neke do tad već sinhronizovane naslove dok druge sam prevodi. Program se uglavnom fokusirao na decu  do 12 godina i uspešno pridobio veliku pažnju kod najmlađih.

On je takodje izuzetno poznat po svom džinglu „Počinje nam počinje kanal D”. Međutim, samo par meseci od njegovog osnivanja, pojavio se još jedan sa još kvalitetnijim programom.

Bio je to Happy TV koji је imao mnogo više da ponudi od svog prethodnika. Za razliku od onoga što danas predstavlja, nekada je bio posvećen isključivo najmlađoj publici.

Fokusirao se, između ostalog, i na izdavanje proizvoda sa motivima junaka koji su se prikazivali na ovom kanalu. „Happy pictures” produkcija se specijalizovala za izdavanje DVD izdanja, bojanki i albuma za sličice.

Proizvodnja takvog materijala se sve više širila na području Balkana jer je svaki proizvod postajao hit ubrzo nakon što bi se pojavio. Osim crtanih filmoca, Happy je prikazivao i brojne emisije i serije namenjene kako mlađoj deci tako i onoj malo starijoj.

„Strašne priče za plašljivu decuˮ, „Mračno proročanstvoˮ, „Bekstvo sa ostrva škorpionaˮ samo su neke od njih. Prosto je nemoguće da se oni koji su tada bili deca ne sećaju zlatnog doba ovog kanala.

Foto: youtube

Zanimljivo je i da su tada još neki kanali emitovali ovakve sadržaje iako nisu bili istog karaktera. Oni su posebno doprineli popularizaciji naslova koje je sinhronizovao studio „Loudworks”.

RTS je na primer prikazivao crtane filmove subotom i nedeljom ujutro u 10. To je bio tzv Diznijev blok gde su se emitovali crtaći diznijeve produkcije.

Sa emitovanjem crtanih filmova početkom 2000-ih počinje TV Pink, kasnije osnovavši i poseban kanal za decu, Pink Kids. Svima dobro poznat je i B92 koji je sa prikazivanjem crtanih počeo 2002. godine.

Crtaći su uglavnom bili iz Nickelodeon produkcije kao što su „Sundjer Bob Kockalone” „Ren i Stimpiˮ, „Dora istražuje” i „Trnavčevići u divljini”, dok kasnije dolaze ,,Pingvini sa Madagaskara”, ,,Kung fu panda” i „Štrumfoviˮ.

Može se reći da su i oni umnogome doprineli popularizaciji raznovrsnih proizvoda jer su lako osvajali pažnju najmlađe populacije. Tada je pored reklama za Luxorove proizvode bilo mnogo drugih koje su plasirale dečije proizvode.

Mogu se istaći „Dini flips”, koji je u sebi krio iznenađenje u obliku figurice, i ,,Čipikao” kroasan, sa poklonom u vidu sličice ili žetona. Čipikao je takođe ostao upamćen po prilagođavanju pakovanja i poklona koje je sadržao prema serijalima koji su u tom trenutku bili popularni. 

Sve je ovo trajalo do trenutka kada se desio nagli pad. Počeo je 2013. kada je pre svega Kanal D ugašen jer prekida svoju saradnju sa Eutelsatom i prestaje da bude dostupan kod većine operatera.

Da stvari budu još gore, „Luxorˮ prodaje većinski deo kanala Ultra preduzeću „United Mediaˮ zbog finansijskih problema. Dve godine kasnije, prestaje sa radom i studio „Loudworksˮ te ga zamenjuje studio „Blue Houseˮ čiji je vlasnik „United Mediaˮ.

Nažalost, zbog toga pada i kvalitet sadržaja na kanalu pa samim tim i gledanost. U tom periodu nestaju i Luxorovi proizvodi, uključujući i časopis Bumerang. Sam kanal se nekako održao do 2019. ali je ipak na kraju ugašen.

Ista sudbina zadesila je i njegovog sledbenika, Mini Ultru. Nakon toga, dešava se isto i kanalu Happy. Naime, njega kupuje kanal Košava 2010. godine koji potom menja ime u Happy, dok kanal Happy menja ime u Happy Kids.

Happy Kids je menjao termine emitovanja, ali je termin uvek bio tokom jutarnjih časova. On od 2013. počinje da prikazuje animirane serije kompanije ViacomCBS, prethodno emitovane na kanalima Nickelodeon i Nick Jr.

Emitovane su serije „Mladi mutanti Nindža kornjače”, „Planeta Šin”, „Porodica Iks”, „Tak i moć Džu-Džua” i „Dora istražuje”. Ipak i njegova gledanost je drastično opadala u odnosu na prethodnu deceniju, tako da je 2017. i on ukinut.

RTS takođe gubi licencu za emitovanje crtaća 2014, dok jedino B92 emituje nove sezone svojih crtanih filmova, uz obavezno repriziranje prethodnih.

 

Foto: canva

U svetlu datih činjenica, nameće se pitanje da li je sve ovo planski odrađeno, s obzirom na to da je sav takav sadržaj nestao u istom periodu, ili je to jednostavno bio prirodan proces koji se desio razvojem interneta.

Iako im je tu danas sve dostupno, nema nijednog programa koji im je toliko posvećen i koji se toliko trudi da kvalitetom i reklamom proizvoda osvoji njihova srca.

Sadržaj današnjih dečijih kanala čine neki novi junaci i neke nove priče, prijemčive današnjim generacijama čija se interesovanja znatno razlikuju od generacija koja su odrastala početkom ovog veka.

Bilo kako bilo, verovatno ima mnogih koji bi čak i u zrelim godinama pratili avanture svojih heroja iz detinjstva jer su im ga svojevremeno ulepšali, a u velikoj meri ih i obrazovali.