Piše: David Petrović
Iako je vremenom izgubila reputaciju i postala žrtva politizacije i bespotrebno velike komercijalizacije nagrada američke Akademije filmskih umetnosti i nauka ili popularni Oskar još uvek se smatra najprestižnijim dostignućem u svetu filmske umetnosti. Ceremonija dodele nagrada je jedan od najglamuroznijih i najgledanijih događaja godine, a uzbuđenje koje izaziva raste iz dana u dan mesecima pre, pa čak i nakon zavrešetka. Ovogodišnja dodela biće 95. po redu, a zakazana je za 12. mart i održaće se u Dolbi teatru u Los Anđelesu, dok je za voditelja programa, nakon par godina pauze, izabran Džimi Kimel.
Prva dodela je održana 1929. godine, bila je dosta svedena i nije izazivala preterano veliku pažnju u medijima, održana je u lobiju hotela Holivud Ruzvelt, a prisustvovalo je malo više od 200 ljudi. Interesantno je i to da su prisutni morali da plate ulaznicu od pet dolara, sama ceremonija je trajala kratko, a uzbudjenje i danas veoma poznato iščekivanje su izostali jer su dobitnici nagrada objavljeni tri meseca ranije. Voditelj je bio Daglas Ferbanks, zvezda nemog filma, a nagarade su dodeljene u 12 kategorija. Format kategorija i nagrada se bitno razlikovao od današnjeg, pa je tako ostvarenje Krila (Wings) iz produkcije Paramaunt dobilo nagradu za najbolji film, a Izlazak sunca ( Sunrise: A Song of Two Humans) za najbolju jedinstvenu i umetničku produkciju. Roj Pomeroj i Džozef V. Farnam dobili su nagrade u kategorijama koje više ne postoje, za najbolje inžinjerske/mehaničke efekte, odnosno za najbolji tekst titlova. Emil Janings je bio nagrađen kao najbolji glumac za filmove Poslednja zapoved (The Last Command) i Sudbina svake puti (The Way of All Flesh), a Dženet Gejnor kao najbolja glumica za filmove Sedmo nebo (Seventh Heaven), Ulični anđeo (Street Angel) i Izlazak sunca (Sunrise: A Song of Two Humans), karakteristično je bilo to da su se nagrade dobijale za više ostvarenja, a sada to pravilo više ne važi i nominovani mogu biti nagrađeni samo za jednu ulogu/film. Nagrada za najbolju režiju je bila podeljena u dve kategorije za dramu i komediju, a dobitnici su bili Frenk Borzejgi odnosno Luis Milston, ovakav princip nominacija održao se kod Zlatnih globusa.
Vremenom su ceremonije dobijale na popularnosti, pa je tako uveden sada već tradicionalni prenos uživo, kao i propratni zabavni program i gostovanja poznatih ličnosti iz različitih sfera javnog života. Na prethodnim dodelama svedočili smo mnogim kultnim trenucima, blamovima, dirljivim govorima, velikim iznenađenjima, pa čak i skandalima, ali na kraju sve to pada u drugi plan i najduže se pamte dobitnci čuvene zlatne statue. Filmovi sa najviše nominacija u istoriji, 14, su Sve o Evi (All About Eve) iz 1950. La-La Lend (La La Land) iz 2016. i Titanik (Titanic) iz 1997. koji sa 11 nagrada deli rekord sa filmovima Ben-Hur (Ben-Hur) iz 1959. i Gospodar prstenova: Povratak Kralja (The Lord of the Rings: The Return of the King) iz 2002. Osoba sa najviše nagrada, čak 22 iz neverovatnih 59 nominacija, je čuveni animator i producent Volt Dizni. Četiri puta za najboljeg reditelja je biran Džon Ford, Edit Hed je osam puta izrađivala najbolje kostime, a Rik Bejker najbolju šminku sedam puta. Za najbolju glumicu Ketrin Hepbern je osvojila četiri statue, dok je Danijel Dej-Luis za najboljeg glumca bio nagrađivan u tri navrata.
Bilo je i onih koji su javno odbili svoje nagrade, Marlon Brando nije želeo da primi priznanje za najboljeg glumca u filmu Kum (The Godfather), a kao razlog naveo je protest protiv lošeg ophođenja prema domorcima u američkoj kinematografiji. Prema mišljenjima renomiranih filmskih kritičara Akademija se neretko i ogrešila o pojedine ljude, pa su tako legende svetskog glumišta Piter O’Tul i Donald Saderlend za života ostali bez i jedne nominacije. Pravljene su, prema popularnom mišljenju, nepravde i kasnije kompenzacije, verovatno je najbolji primer Al Pačino i njegov zakasneli Oskar, ali treba uzeti u obzir to da selekciju i samo nagrađivanje vrše ljdui različitih senzibiliteta, a umetnost je naravno subjektivni doživljaj.
Dodela Oskara nije zaobišla ni bivšu Jugoslaviju, a za najbolji film van engleskog govornog područja bila su nominovana ostvarenja kultnog jugoslovenskog reditelja Saše Petrovića Tri (Three) iz 1965. i Skupljači perja (I Even Met Happy Gypsies) iz 1967. kao i drugi film Emira Kusturice Otac na službenom putu (When Father Was Away On Business) iz 1985. Veliki trag u Holivudu ostavili su i ljudi poreklom sa naših prostora, pa su nagrađivani bili i Mladen Sekulović, poznatiji kao Karl Malden, za najboljeg sporednog glumca u filmu Tramvaj zvani želja (A Streetcar Named Desire) i Stiv Tešić za najbolji scenario za film Četiri mangupa (Breaking away), dok je Piter Bogdanović bio nomivan u dve kategorije (najbolja režija i najbolji scenario) za film Poslednja bioskopska predstava (The Last Picture Show). Nakon raspada Jugoslavije i filmova uglavnom ratne tematike, makedonsko arthouse ostvarenje Pre kiše (Before The Rain) je 1995. bilo nominovano, a bosanski film Ničija zemlja (No Man’s Land) Danisa Tanovića je 2002. napravio najveći uspeh za sada i odnelo pobedu kao najbolji strani film.
Ovogodišnku dodelu definitvno će obeležiti naučnofantastična avantura Sve u isto vreme (Everything Everywhere All At Once) sa čak 11 nominacija u 23 kategorije. Reč je o akcionom spektaklu koji kroz tri dela priče govori o paralelnim univerzumima i borbama sa svemogućim bićem. Film je dobio veoma pozitivne ocene kritičara i okarakterisan je kao crna komedija i vrtlog žanrovske anarhije, a posebno je pohvaljeno obrađivanje teme nihilizma i maštovit rediteljski pristup. Mišel Jeo je za očaravajuću izvedbu glavne junakinje nominovana u kategoriji najbolje glavne glumice i konačno dobila odavno zaluženo priznanje za svoj rad. Pored Jeo, nominacije u glumačkim kategorijama dobile su i Džejmi Li Kertis i Stefani Hsu za najbolju sporednu glumicu, kao i Ke Huj Kvan za najboljeg sporednog glumca. Film će se takmičiti i u kategorijama za najbolji film, najbolju režiju (Den Kvan i Danijel Šejnert), najbolju originalnu muziku (Son Luks), najbolji originalni scenario (Kvan i Šejnert) i najbolju montažu (Pol Rodžers).
Duhovi ostrva (The Banshees of Inisherin) je crna tragikomedija redtielja i scenariste Martina Mekdone, koja govori o prijateljstvu, duhovima prošlosti, pogrešnim odlukama i sukobljavanju sa posledicama. Nominovan je u devet kategorija, uključujući nominaciju za najboljeg glavnog glumca Kolina Farela, koji je prema mišljenju kritike glavni favorit za osvajanje. Brendan Glison i Beri Kogan nominovani su u kategoriji naljboljeg sporednog glumca, Keri Kondon najbolje sporedne glumice, dok je Martin Mekdona nominovan za najbolju režiju i najbolji originalni scenario. Takođe, Duhovi ostrva će biti i u konkurenciji za najbolji film i najbolju montažu (Mikel E. G. Nilsen).
Na zapadu ništa novo (All Quiet On The Western Front/ Im Westen nichts Neues) je nemačka epska antiratna drama zasnovana na istoimenom Remarkovom romanu. Ova katarzična priča smeštena u poslednje godine Prvog svetskog rata pripoveda o prijateljstvu prožetom ratnim strahotama i uništenjem, kao i o razbijanju iluzija o herojstvu. Netfliksovo ostvarenje takođe je nominovano u 9 kategorija, za najbolji film, najbolji adaptirani scenario (Ijan Stoker, Lesli Peterson i Edvard Berger), najbolje vizuelne efekte (Viktor Miler i Markus Frank), najbolji zvkuk (Viktro Prasil i Frenk Krus), najbolju šminku (Linda Ejzenhamer i Hejke Merker), najbolji produkcijski dizajn, najbolju fotografiju (Džejms Frend), najbolju originalnu muziku i najbolji internacionalni film.
U trci za najbolji film nalaze se i nastavci kultnih filmova. Avatar:Put vode (Avatar: The Way of Water) je drugi deo čuvenog filma Džejmsa Kamerona iz 2009. godine. Ovaj vizuelno savršeni doživljaj je i najisplativiji film svih vremena, sa zaradom od preko dve milijarde dolara. Ponovo je Kameron okupio jaku glumačku postavu i priredio svim gledaocima nezaboravno iskustvo. Top Gan: Maverik (Top Gun: Maverick) je dugoiščekivani nastavak sage o pilotima i dokaz da velika vremenska razlika između dva dela ne mora nužno negativno da se odrazi na kvalitet. Tom Kruz i Val Kilmer su reprizirajući svoje uloge iz prvog dela izazvali lavinu oduševljenja među obožavateljima.
Mesto među nominovanima našli su i biografski spektakl o kralju rokenrola Elvis (Elvis), psihološka drama o svetu klasične muzike i prvoj ženi dirigentu nemačke filharmonije Tar (Tár), satirična komedija o visokoj modi i instagram influenserima Trougao tuge (Triangle of Sadness), drama inspirisana istinitim događajima i hrabrim ženama koje nisu žele da ćute Žene govore (Women Talking), kao i polu-autobigrafska dramska avantura Stivena Spilberga Febelmanovi (The Fabelmans).
Tradicionalno najzanimljivije i najnapetije su glumačke kategorije, a kroz medije se raspreda o tome koji će glumac ili glumica pobediti, da li je zasluženo i hoće li se oboriti neki rekord. Pomenuti Kolin Farel je za sada blagi favorit, ali žiri Akademije uopšte neće imati lak zadatak jer u konkurenciji za najboljeg glumca je i fenomenalni Ostin Batler, koji je oživeo lik i delo Elvisa Prislija, kao i povratnik Brendan Frejzer, koji je svojom emotivnom izvedbom u filmu Kit (The Whale) postao, kako se čini, miljenik publike. Valja spomenuti i Pola Meskala koji je zaradio nominaciju snažnom izvedbom u filmu Posle sunca (Aftersun) i Bila Naja za ulogu u ostvarenju Živeti (Living). Za titulu najbolje glavne glumice slobodno mogu reći nema dileme, apsolutni favorit i kritike i publike je Kejt Blančet, koja je ulogom Lidije Tar još jednom dokazala da je reč o možda i najkvalitetnijoj glumici današnjice. Da je konkurencija u ovoj kategoriji itekako ozbiljna dokazuju i nominacije već pomenute Mišel Jeo, kao i sjajne Mišel Vilijams (Febelmanovi). Pravo otkrovljenje ove godine je Ana de Armas, koja je nominaciju zaradila vrlo zahtevnom ulogom Merilin Monro u biografskom filmu Plavuša (Blonde).
Sporedne uloge su veoma važan činilac u doprinosu kvaliteta samog filma. Neretko su odličnim izvedbama glumaca ti likovi iz drugog plana uzimali šou naslovnim junacima i postajali kultni deo sedme umetnosti. U trci za najboljeg sporednog glumca ove godine blagu prednost u odnosu na ostale ima irski glumac Brendan Glison. Svojom pojavnošću i snažnom karakternom izvedbom u filmu Duhovi ostrva osovjio je simpatije kritike i publike. Džad Herš iz Febelmanovih se takođe istakao, te u kratkom vremenskom pojavljivanju u potpunosti zasenio svoje kolege. Brajan Tajri Henri je zaslužio nominaciju za sjajnu emotivnu ulogu u filmu Nasip (Causeaway). Endžela Beset (Crni panter: Vakanda zauvek) i Hong Čau (Kit) su predvodnice u kategoriji najbolje sporedne glumice, a Džejmi Li Kertis, Stefani Hsu i Keri Kondon koje su takođe nominovane, imaće potpuno opravdane razloge da se nadaju pobedi.
Izbor za najboljeg reditelja može biti vrlo diskutabilan jer je izuzetno širok dijapazon žanrova, a samim tim i rediteljskih postupaka i pečata koji na svoji jedintsven način odišu kvalitetom. Ljubitelji filma i stručnjaci se neretko slažu da je izvorni princip kategorisanja, podela u dve zasebne kategorije, dramu i komediju, pružao mnogo objektivniji pristup i omogućavao više prostora za dobijanje nagrade. Apsolutna filmaška legenda Stiven Spilberg je, svojim poslednjim doktoratom, filmom Febelmanovi, otvorio vrata svoje intime i na sebi svojstven način, u jednom artističkom tonu zaradio osmu nominaciju u kategoriji i priliku da je treći put osvoji i da se tako dodatno približi svom idolu Džonu Fordu. Veoma velika konkurencija Spilbergu biće Tod Fild (Tar) i Martin Mekdona koji su izgradili autentične pristupe i vešto, iz svog ugla, ispričali jako kompleksne priče. Kvan i Šejnert su svojim spektaklom Sve u isto vreme sigurno dobri kandidati, kao i Ruben Ostlund (Trougao tuge) za svoj komični pristup ozbiljnim društvenim problemima.
Ostale kategorije biće takođe veoma interesantne i napete, ocenjivaće se kvalitet, inovativnost i sveukupni doživljaj. Žiri Akademije ima veoma ozbiljan i odgovoran zadatak, treba izabrati najbolje među najboljima, ne mogu svi biti pobednici, biće i onih oštećenih, ali činjenica je ta da su Oskari ulaznica u besmrtnost i svojevrsni dokaz i prepoznavanje kvaliteta