Piše: Marija Vidojević
U današnjem digitalnom dobu društvene platforme imaju ogroman uticaj na našu svakodnevicu i način na koji se izražavamo i komuniciramo. Jedna od tih platformi je upravo Tiktok, koja je svojim jedinstvenim formatom osvojila srca milijardi korisnika širom sveta.
Od plesnih izazova do komičnih skečeva, od umetničkih izraza do edukativnih sadržaja, Tiktok je stvorio svojevrsnu digitalnu kulturu koja povezuje ljude različitih generacija.
Istovremeno, ova platforma je postala mesto koje lansira nove zvezde, kreira trendove i menja način na koji doživljavamo društvene medije.
Način dolaska Tiktoka u Srbiju i kakva je to platforma
Tiktok je prvo nastao u Kini, kao društvena mreža za deljenje kratkih video-zapisa. Prvi put je ova mreža lansirana u septembru 2016. godine pod imenom „Douyin”, kojeg je osnovala kompanija „ByteDance” sa sedištem u Pekingu.
„Douyin” se vrlo brzo pokazao izuzetno popularnim u Kini, stekavši milione korisnika. Ubrzo nakon njegovog uspeha, „ByteDance” je 2017. godine lansirao Tiktok za međunarodno tržište.
On je postao globalni fenomen i brzo se proširio na mnoge zemlje širom sveta, uključujući i Srbiju.
Sama aplikacija pojavila se u Srbiji nakon što je stekla ogromnu popularnost širom sveta. Kao rezultat toga, postojala je velika potražnja korisnika da isprobaju i budu deo ove globalne platforme za društvene medije.
TikTok je u Srbiju došao tokom 2018. godine, iako tačan datum ulaska na srpsko tržište nije poznat, njegova popularnost se vremenom sve više povećavala.
U tom periodu, sve veći broj korisnika u Srbiji je počeo da koristi Tiktok i da se uključuje u aktivnosti i trendove na platformi.
Njegova popularnost u Srbiji naglo je porasla tokom 2019. i 2020. godine. Kada su se video-zapisi sa Tiktoka počeli deliti i komentarisati na drugim platformama, kao što su Instagram, Fejsbuk i Tviter, to je povećalo interesovanje i podstaklo ljude u Srbiji da se pridruže toj zajednici.
U početku, Tiktok se isticao po nekim karakteristikama koje su doprinele njegovoj popularnosti. To su pre svega kreativni sadržaji koji pružaju korisnicima mogućnost da stvaraju originalne i zabavne video-zapise, koristeći različite alate, efekte, muziku i tekstove na jednostavan način.
Ova platforma omogućava i praćenje drugih korisnika, komentarisanja i lajkovanja video-zapisa. Osim toga, omogućava i saradnju sa drugim kreatorima, brendovima i muzičkim umetnicima.
Partnerstva i saradnje mogu rezultirati zajedničkim sadržajem ili promocijom određenih proizvoda i usluga.
Todora Dramićanin, studentikinja Novinarstva na Filozofskom fakultetu, aktivno koristi Tiktok aplikaciju duži niz godina, a ono što ju je privuklo da krene sa snimanjem jeste upravo veliki broj publike do koje se lako dolazi.
„Sama ideja da mogu stvoriti svoju publiku me je inspirisala da krenem aktivno da koristim aplikaciju. Smatram da ukoliko publika prepozna vaš rad i dopadnete joj se, stvorićete svoju publiku i to je ono što me je podstaklo da se uključim”, istakla je Todora.
Ona navodi i da će zasigurno Tiktok u budućnosti biti među najpoznatijim aplikacijama i da će pružiti prostor mladim ljudima da prikazuju sebe u najboljem svetlu.
Njen kolega sa Elektronskog fakulteta, Mihajlo Blagojević, objašnjava veliku popularnost ove platforme time što ona prepoznaje kada neki video postane viralan i ostvari veliki broj interakcija. Kako kaže, Tiktok tada prepoznaje taj trend i stavlja ga u centar pažnje korisnika.
„Ako video brzo raste u popularnosti, to se smatra indikatorom potencijalnog trenda. Na osnovu ovih podataka, Tiktok identifikuje popularne trendove i plasira ih na stranice ʼIstražiʼ ili ʼZa tebeʼ. Na taj način, korisnici imaju priliku da otkriju aktuelne trendove i pridruže se široj zajednici koja uživa u istom sadržaju stvarajući pritom svoju publiku”, navodi Mihajlo.
Lajkovi, komentari, deljenja i vreme provedeno u gledanju video-zapisa faktori su koje, kako Mihajlo ističe, Tiktok uzima kao relevantne prilikom plasiranja određenog sadržaja svakom pojedinačnom korisniku.
Na ovaj način Tiktok pruža mogućnost lokalnim kreatorima sadržaja da stvore i dele svoje talente širom sveta. Sve veći broj srpskih influensera i kreativaca je našao svoju publiku na ovoj platformi, što je donelo novu dinamiku i raznolikost digitalnoj sceni u Srbiji.
Odlike i opasnosti ove aplikacije?
Tiktok se ističe svojim inovativnim pristupom i izuzetnom popularnošću među različitim generacijama korisnika. Ono što ga čini tako posebnim jeste njegova fokusiranost na kratke video-zapise.
Osim kratkih video-zapisa, korisnici imaju mogućnost da dodaju muziku, specijalne efekte, filtere, tekst i druge elemente kako bi stvorili originalne sadržaje. Na ovaj način od korisnika se, kaže Mihajlo, traži inovativnost u sklopu ograničenog vremena kako bi se istakli.
„Ograničenje trajanja videa na Tiktoku na 15 sekundi, 60 sekundi ili tri minuta ima prednosti kao što su povećanje angažmana, podsticanje kreativnosti, olakšavanje deljenja sadržaja, održavanje raznolikosti sadržaja i praćenje trendova. Kratko trajanje videa stimuliše korisnike da stvaraju sadržaj koji je brz, dinamičan i zanimljiv, što odgovara modernom ritmu života i kraćoj pažnji publike”, objašnjava Mihajlo.
Za Tiktok se lako može reći da predstavlja mač sa dve oštrice. Sa sobom nosi veliki broj prednosti korišćenja, ali postoje i određene mane. Kao i druge društvene medijske platforme, i Tiktok može biti podložan sajber nasilju.
Korisnici mogu biti žrtve uvreda, omalovažavanja i zlostavljanja od strane drugih korisnika. Ovakve vrste zlostavljanja mogu imati ozbiljne negativne efekte na mentalno zdravlje i dobrobit korisnika.
Kao prednost Tiktoka, Todora navodi to da ta platforma brže primećuje kreatore i da je na njoj lakše steći veći broj pratilaca. Prema njenim rečima, ljudi su tu slobodniji u komentarisanju sadržaja koji gledaju.
„Ukoliko reklamiram slogu, podršku i ljubav prema porodici, dobijam komentare kako i drugi ljudi počinju da imaju veće razumevanje i volju da jedni druge obraduju i usreće. Tako da su promene u mnogim slučajevima lepe i pozitivne. Problem je samo što korisnici ne znaju da ono što se prikazuje ne mora uvek da bude tačno, pa tako prihvataju standarde lepote, plesanje, način oblačenja, skupu hranu i skupocene stvari drugih osoba. To u njima izaziva osećaj kako nisu dovoljno dobri, dovoljno lepi i time se njihovo samopouzdanje i mentalno zdravlje ruši”, rekla je Todora.
Prekomerno korišćenje Tiktoka može imati negativan uticaj i na mentalno zdravlje korisnika. Konstantno izlaganje uređenom i filtriranom sadržaju drugih korisnika može izazvati osećaj inferiornosti, niskog samopouzdanja i nezadovoljstva sopstvenim životom.
Pored toga, stalna potreba za lajkovima i pratiteljima može izazvati stres i anksioznost.
Darko Stojanović je kao i Teodora tiktoker. Ono što on primećuje kod mlađih korisnika ove aplikacije je to da su oni posebno podložni njenom negativnom uticaju.
Razloge za to vidi u prekomernom korišćenju, izlaganju neprikladnom sadržaju, pritisku usklađivanja sa idealizovanim životima drugih korisnika, dok neke od posledica vidi u problemima sa spavanjem i smanjenoj socijalnoj interakciji.
„Važno je da mladi koriste Tiktok svesno i umereno, uz podršku odraslih u razvijanju zdravih navika korišćenja i održavanju ravnoteže sa ostalim obavezama i aktivnostima kako bi se sprečilo narušavanje i mentalnog i fizičkog zdravlja”, kazao je Darko.
Iako su izazovi i trendovi deo zabave na Tiktoku, ponekad se mogu pojaviti izazovi koji su opasni ili neprikladni. Neki korisnici mogu biti podstaknuti da izvrše rizične ili nebezbedne radnje zarad popularnosti ili pažnje, što može dovesti do povreda ili štetnih posledica.
Veliki broj reklama se takođe često ističe kao problem. Iako omogućavaju partnerstva za kreatore sadržaja, mogu biti iritantne za korisnike koji žele samo da pregledaju zabavni sadržaj.
Ipak, pored reklama i izazova, tu je jedan mnogo veći problem koji se Tiktoku zamera gotovo od početka, a to su nedostatak privatnosti i sigurnosti ličnih podataka.
Načini zaštite i bezbedno korišćenje aplikacije
Tiktok je u mnogim zemljama potpuno ili delimično zabranjen, pre svega u Indiji, Pakistanu i delu Kine. Glavni razlog toga je zabrinutost u vezi sa privatnošću korisnika i zaštitom podataka, kao i negativan uticaj koji se ispoljava na mentalno zdravlje.
S obzirom na to da je Tiktok kineska kompanija, neke zemlje su izrazile zabrinutost da bi podaci korisnika mogli biti dostupni kineskim vlastima ili da bi kompanija mogla koristiti podatke u komercijalne svrhe bez pristanka korisnika.
Kako nam je Mihajlo rekao, Tiktok ima postavke privatnosti koje korisnicima omogućavaju kontrolu nad vidljivošću njihovih video-zapisa i pristupom porukama.
„Podaci se enkriptuju kako bi se sprečio neovlašćen pristup, a algoritmi filtriraju sadržaj i čuvaju anonimnost korisnika. Tiktok ima i politiku zaštite privatnosti i timove za sigurnost koji se bave moderacijom sadržaja. Ipak, korisnici treba da budu oprezni pri deljenju ličnih informacija i treba da prate postavke privatnosti”, zaključuje Mihajlo.
Kada je u pitanju bezbednost i zaštita na Tiktoku, postoje neki univerzalni načini na koje korisnici mogu osigurati svoju sigurnost. Tiktok omogućava ljudima da postave svoj nalog na privatno, čime se ograničava pristup svojim video zapisima i informacijama samo na one koje odobre.
Na taj način može se imati veća kontrola nad svojim sadržajem i ograničiti pristup nepoznatim korisnicima. Osoba treba da bude svesna informacija koje deli i da izbegava deljenje osetljivih ličnih podataka kao što su adresa, broj telefona ili finansijski podaci.
Može i da odabere ko može da vidi njene video-zapise, šalje poruke ili prati sam profil. Potrebno je da se uveri da su postavke podešene prema sopstvenim željama i da pružaju odgovarajući nivo zaštite.
Bez deljenja ličnih informacija sa nepoznatim korisnicima i određena sumnjičavost prema zahtevima ili ponudama koje se čine sumnjivim predstavlja jedan od načina zaštite.
Ukoliko osoba naiđe na neprimeran sadržaj ili postane žrtva zlostavljanja na ovoj mreži, treba da koristi opciju prijave koju platforma pruža. Prijavljivanje takvog sadržaja pomaže održavanju sigurnog okruženja za sve korisnike.
Tiktok može biti vrlo zabavan i zarazan, ali važno je postaviti granice u pogledu vremena provedenog na platformi.
„Važno je koristiti Tiktok na odgovoran način, biti svestan sopstvene bezbednosti i mentalnog zdravlja, i uživati u pozitivnom iskustvu koje platforma može pružiti. Smatram da svako treba da ceni tuđi rad i da bude srećan kada vidi kako se neko trudi i voli to što radi. Ja sam srećna kada vidim druge ljude da snimaju, želim svima uspeh jer ima mesta za svakog od nas, pogotovo ako ste unikatni i ako se izdvajate. Imam ambicije i cilj ka kojem idem, trudim se i aktivno snimam i izbacujem”, zaključuje Todora.
Takođe, dodaje da je Tiktok postao mnogo više od samo društvene medijske platforme. On je postao globalna zajednica koja je povezala ljude širom sveta i omogućila im da dele svoje priče, talente i perspektive.
„Iako ne doživljavaju svi korisnici ove negativne efekte, važno je biti svestan mogućih štetnih uticaja i preduzeti korake kako bi se smanjili. Postavljanje granica, upravljanje vremenom provedenim na platformi i aktivno praćenje sadržaja mogu biti korisni u očuvanju mentalnog zdravlja i dobrobiti tokom korišćenja Tiktoka”, zaključuje Darko.
Kroz Tiktok, svako može pronaći svoje mesto i izraziti se na svoj način. Bez obzira da li je to kroz ples, komediju, umetnost ili nešto sasvim drugo, Tiktok je postao prostor za izražavanje autentičnosti i inspiracije.
U svetu koji je sve više digitalan, ova platforma je postala simbol kreativnosti, zajedništva i mogućnosti. Istovremeno je izazvala rasprave i kontroverze, ali i otvorila vrata novim mogućnostima izražavanja i globalnoj zajednici.
Bez obzira na to kako je definišemo, Tiktok je postao simbol moderne digitalne ere i nezaobilazan deo naše svakodnevice.