Foto: Canva
Piše: Marija Vidojević
U proteklih šest decenija, Barbi je postala ne samo igračka, već i kulturna ikona koja je oblikovala maštu i snove generacija devojčica širom sveta.
Ova plavokosa, plavooka lutka je od svog prvog pojavljivanja 1959. godine ostavila dubok i trajan uticaj na modu, socijalne norme i žensku emancipaciju.
Od njenog stvaranja kao simbola glamura do kontroverzi koje su je pratile, Barbi predstavlja fascinantan primer kako jedna igračka može da postane simbol snage, nezavisnosti i inspiracije, ali i simbol stereotipa.
Nastanak Barbi kao modne lutke
Barbi lutke je stvorila Rut Hendler, suosnivačica kompanije Matel, inspirisana svojom ćerkom Barbarom. Ideja je bila da pruži devojčicama mogućnost da kroz igru istraže različite uloge i identitete.
Odmah je postala popularna, a njeni neverovatni modni stilovi, raznovrsna zanimanja i bogata maštovita igra osvojili su srca devojčica.
Prva Barbi lutka predstavljena je javnosti na američkom Međunarodnom sajmu igračaka u Njujorku 9. marta 1959. godine. Lutka je nosila plavu haljinu s crvenim cipelama i pratećim modnim dodacima.
Jedan od ključnih trenutaka u popularizaciji Barbi bio je razvoj različitih tema i zanimanja koje je lutka mogla predstavljati.
Kroz godine, Barbi je postala sve više multikulturalna, a njeni asortimani uključivali su sve, od astronautkinja do doktorki, od princeza do sportistkinja.
Jedna od najistaknutijih karakteristika Barbi je njen prepoznatljivi modni stil koji se menjao i prilagođavao kroz decenije.
Od klasičnih haljina iz 50-ih do modernih trendova 21. veka, Barbi je uvek bila ikona mode. Njena garderoba, koja se stalno obnavlja, postala je svojevrsni prikaz istorije mode, odražavajući različite trendove i stilove kroz vreme.
Od modne lutke do kulturnog fenomena
Barbi fenomen nosi sa sobom niz pozitivnih aspekata koji su duboko uticali na društvo tokom godina.
Jedan od najvažnijih pozitivnih aspekata Barbi je njena sposobnost da inspiriše i podstiče maštovitost kod devojčica. Kroz različite karijere i interese koje Barbi predstavlja, devojčice su podstaknute da sanjaju velike snove i razmišljaju o različitim mogućnostima koje život nudi.
Edukativna vrednost Barbi fenomena ogleda se u tome što ove lutke često predstavljaju različita zanimanja i profesije. Kroz igru s barbikama koje su lekarke, inženjerke ili astronautkinje, devojčice mogu razviti interesovanje za nauku, tehnologiju, inženjering i matematiku.
Barbi takođe podstiče kreativnost i estetiku kroz svoj simbol mode i stila. Odevanje i stiliziranje barbike može biti izvor zabave i kreativnosti za devojčice, razvijajući njihov estetski osećaj i interesovanje za dizajn.
Takođe, za mnoge ljude Barbi predstavlja sentimentalnu vrednost i simbol detinjstva. Kroz kolekcionarstvo barbika, čuvaju se uspomene i nostalgija za prošlim vremenima, pružajući mogućnost ponovnog oživljavanja sećanja i emocija.
Ova lutka je inspirisala generacije devojčica da sanjaju velike snove i istražuju različite uloge i identitete kroz igru.
Barbi je postala kulturna ikona koja je ostavila dubok i dugotrajan uticaj na svet igračaka, mode i pop kulture. Njen pozitivan uticaj se odražava kroz različite medije, proizvode i događaje, utičući na generacije devojčica i žena širom sveta.
Međutim, Barbi nije bila imuna na kontroverze. Mnogobrojni kritičari su je često optuživali da promoviše nerealne standarde lepote i stereotipne rodne uloge. Neki su tvrdili da njen izgled stvara pritisak na devojčice da postignu nerealne ideale lepote.
U odgovoru na ove kritike, Matel je preduzeo korake da promeni liniju Barbi lutaka, uključujući različite oblike tela, tonove kože i teksture kose. Ova inicijativa imala je za cilj da promoviše prihvatanje različitosti i inkluzivnosti među devojčicama širom sveta.
Međutim, mnogi su smatrali da ona promoviše tradicionalne rodne uloge. Iako je imala razna zanimanja, neki su tvrdili da je i dalje prikazivana u tradicionalno ženstvenom svetlu, čime se prikazuju stereotipi o ženskoj ulozi u društvu.
Postojala je i zabrinutost zbog komercijalizacije detinjstva, tvrdeći da je Barbi samo deo šireg problema konzumerizma koji utiče na decu. Neki su se žalili na agresivno oglašavanje i pritisak koji se vrši na roditelje da kupuju Barbi proizvode.
Iako Barbi može izazvati kontroverze zbog svojih idealizovanih fizičkih oblika i stereotipnih prikaza, mnogi smatraju da su njeni pozitivni uticaji nadmašili ove negativne aspekte.
Proširenje brenda na filmsku scenu
Barbi filmovi deo su šire franšize koja je nastala kao produžetak popularnosti same lutke. Matel je proširio brend Barbi na filmsku industriju s ciljem da privuče publiku koja je odrasla uz lutku, ali i nove generacije gledalaca.
Ovi animirani dugometražni filmovi obično prate avanture Barbi i njenih prijatelja u različitim fantastičnim svetovima.
Radnja filmova često uključuje elemente poput magije, muzike i prijateljstva, a poruke su često usmerene na samopouzdanje, prihvatanje različitosti i važnost prijateljstva.
Ovi filmovi su popularni među devojčicama, ali su takođe kritikovani zbog toga što podstiču konzumerizam i promovišu stereotipne rodne uloge.
Međutim, oni su i dalje ostali omiljeni među mnogim gledaocima i deo su šireg kulturnog fenomena povezanog sa brendom Barbi.
Kroz sve kontroverze i promene koje su usledile, Barbi ostaje važan deo mnogih detinjstava i kulturnih pejzaža. Njen uticaj će i dalje živeti kroz nove generacije, dok će inspirisati devojčice širom sveta da budu hrabre, ambiciozne i svoje.