Film

OSKARI 2024: Fenomen Barbenhajmer predvodi ovogodišnje nominacije

Piše: David Petrović

Nominacije za Oskara često privlače pažnju i kontroverze kao i sama dodela nagrada. Iako se pojedini kandidati znaju dosta unapred (maltene od samog izlaska filma), iznenađenja i obrti su ipak sastavni deo ovog procesa.

Sama nominacija, odnosno ulazak u uži izbor, nosi određenu težinu i prestiž, te je dobra podloga za dalju marketinšku kampanju samog filma. Ključno u svemu tome je naravno i kulturološki fenomen Oskara, koji ipak na kraju dana teži ka tome da istakne određeni kvalitet.

Prošlogodišnji filmski svet obeležio je fenomen Barbenhajmer – dva bioskopska blizanca Barbie i Oppenheimer koji su svojim zaradama na tržištu i popularnošću stvorili jedan pravi kulturološli pokret.

Oppenheimer je prvi sa ukupno 13 nominacija, dok je Barbie sakupio 8. Dva potpuno različita filma koja su za relativno kratko vreme stvorila veliku bazu obožavatelja, dobiće ove godine izvanrednu priliku da se na najvećoj mogućoj pozornici, na dodeli Oskara, takmiče i utrkuju za dodatni prestiž i slavu.

Oppenheimer je biopik u čijem centru se nalazi čuveni fizičar Robert J. Oppenheimer, kao i njegova uloga u stvaranju atomske bobmbe, te težina moralnih okova koju je prinuđen da nosi sa sobom.

Ovaj film je još jedan u nizu primera tehničkog savršenstva reditelja Christophera Nolana, a njegova nominacija u kategoriji za najboljeg reditelja je sasvim logična posledica.

Cillian Murphy je igrajući naslovnog junaka zaradio nominaciju u kategoriji za najboljeg glumca, a a kritičari ga prepoznaju kao prvog favorita za osvajanje.

Još jedan favorti u glumačkim kategorijama – najbolji sporedni glumac – je Robert Downey Junior, koji ponovo dokazuje da je itekako sposoban da izađe iz šablona Marvela i da isporuči kvalitetnu dramsku ulogu.

Emilly Blunt je za ulogu Killy Oppenheimer nominovana u kategoriji za najbolju žensku sporednu ulogu. Pored nominacije za najbolji film i adaptirani scenario, Oppenheimer će se takmičiti i u kategorijama za najbolju šminku, najbolji zvuk, najbolju montažu, najbolji kostim i najbolju fotografiju.

Ono što predstavlja najveće iznenađenje jeste izostanak nominacije u oblasti vizuelnih i specijalnih efekata, jer je film prepun vizuelno spektakularnih scena.

Barbie jeste na prvu loptu priča o najpoznatijoj lutki na svetu, ali ispod površine krije se jedna sociološka analiza modernog društva koja dopire do woke kulture i feminizma.

Nešto što je posebno izdvojilo ovaj film je sjajna glumačka podela koju predovde Margot Robbie i Ryan Gossling kao Barbi i Ken.

Lavinu komentara i kontorverzi pokernulo je izostavljanje Grete Gerwig u nominaciji za najboljeg reditelja, kao i izostavljanje Margot Robbie u nominacijiza najbolju glumicu.

Film će se takmičiti u kategorijama za najbolji film, najbolji adaptirani scenario, najbolja pesma, najbolji proukcijski dizajn, najbolji kostim, kao i Ryan Gossling za najboljeg sporednog glumca.

Jedna od najzanimljivijih ličnosti modernog Holivuda, Bradly Cooper, je uz producentsku pomoć filmskih divova Martina Scorsessea i Stevena Spielberga snimio film Maestro, koji će se takmičiti u 7 kategorija.

Samo Cooper će se takmičiti u tri zasebne kategorije, za najboljeg glumca, za najbolji originalni scenario i za najbolji film. Carey Mulligan je nominovana za najbolju glavnu glumicu, a film će biti u konkurenciji i za najbolju fotografiju i kostim.

Ono što je postalo sigurno je da kada Martin Scorsesse snimi film nominacije za Oskara su zagarantovane. Killers of the Flower Moon je epska drama o istinitim događajima s početka 20. veka ispričana kroz objektiv rediteljskog genija.

Popularni Marty se okrenuo svojim dobro poznatim i pouzdanim saradnicima (Leonardo DiCaprio i Robert DeNiro) i trasirao sebi put ka novoj nominaciji za najboljeg reditelja.

Robert DeNiro je podsetio na svoje najbolje dane i pokupio nominaciju za najbolju sporednu ulogu, gde će biti i više nego dostojan rival svom imenjaku.

Iako su pojedini kritičari najavljivali čak i sigurnu pobedu u jednom trenutku, Leonardo DiCaprio je izostao sa spsika nominovanih ove godine.

Yorgos Lanthimos predvodi nezvanični pokret novog evropskog filma. Svojim neobičnim stilom pokušava da kroz kontoverzne teme ukaže na probleme u društvu.

Njegovo ostvarenje Poor Things je definitivno dobro prepoznato od strane Američke akademije i nominovano je u čak 11 kategorija.

Kritika obožava ovaj film, predstavljajući ga kao svojevrsnu polimerizaciju Wesa Andersona i Terrya Gilliama, a posebno se izdvaja uloga Emme Sto

Bioskopski hit koji je „podbacio“ je svakako Napoleon. Epski spektakl u režiji Ridleya Scotta  izostavljen je u svim „važnijim“ kategorijama i nominovan za najbolji produkcijski dizajn, kostime i vizuelne efekte.

Glamurozna ceremonija i dodela nagrada zakazani su za 10. mart kada će sve oči filmskog sveta biti okrenute ka Los Anđelesu, kako bi posvedočili ko se to izborio za ulazak u besmrtnost.

Pročitajte i...