Piše: Andrijana Adamović
Hallyu ili korejski talas predstavlja masovno širenje popularne kulture Južne Koreje u celom svetu. Korejski talas upoznavao je gledaoce širom sveta sa industrijom zabave, muzike, televizijskih serija i filmova, približavajući im običaje, kulturu, estetiku, trendove, ali i svakodnevni život Korejaca.
Ono što je potpuno opčinilo sve narode jeste korejska muzika, poznatija kao k-pop. Na ovaj žanr uticali su pop, hip-hop, rep, elektronika, rok, folk, R&B, ali i tradicionalna korejska muzika. Zbog različitog spektra i kombinacije muzičkih pravaca, k-pop se može dopasti širem sloju publike, nudeći za svakog po nešto.
Nastanak k-popa
K-pop je nastao u Južnoj Koreji početkom devedesetih godina prošlog veka. Grupa „Seo Taiji & Boys” formirana je 1992. godine i bila prva koja je počela da eksperimentiše sa različitim muzičkim stilovima i žanrovima. Međutim, prva k-pop grupa, koja je postavila standarde i postala uzor ostalima, jeste „H.O.T”. Danas su najpopularnije: „BTS”, „BLACKPINK”, „Girls Generation”, „EXO”, „TWICE”, „Red Velvet”, „Seventeen” itd. K-pop grupe se često nazivaju i „idol grupama”, a njihovi članovi „idolima”.
Struktura k-pop grupe
U muzičkoj industriji ništa nije slučajno, pa tako ni u k-popu. Svaka grupa ili bend ima posebne uloge i zadatke. Članovi, na osnovu svojih talenata i osobina, zaduženi su, na primer, za smišljanje koreografije, pisanje tekstova ili komponovanje instrumentala.
Grupu uglavnom čine od četiri člana do sedam članova. Oni stanuju zajedno u kući koju im obezbedi muzička agencija i time učvršćuju prijateljstvo i poboljšavaju saradnju.
Najstariji ili najiskusniji član grupe najčešće se imenuje kao lider ili vođa. Pored zadataka u vezi sa svetom muzike, on obavlja i birokratske poslove, ali i organizuje ostale članove. Vokal je zadužen za pevanje, reper za rep „prelaze” i delove, dok je plesačev zadatak osmišljavanje koreografije koja prati pesmu. Najmlađi član grupe naziva se maknae, a visual je član za koga se smatra da je najlepši, odnosno da ispunjava korejske standarde lepote i zato on predstavlja grupu kroz marketing kampanje.
Korak pre nego što se postane deo k-pop ekipe
Ne može se svako baviti k-popom. Pre formiranja benda i pre samih audicija, mladi kandidati se obučavaju mesecima, ponekad čak i godinama pre nego što postanu spremni za svoj debi.
Najpopularnije kompanije koje obučavaju, formiraju grupe i rade na njihovom razvoju su: „SM Entertainment”, „YG Entertainment” i „JYP Entertainment”.
Poznate korejske grupe iz „SM Entertainment” agencije su: „Girls Generation”, „Red Velvet”, „Super Junior”, „EXO”, „SHINee”; dok grupe: „BIGBANG”, „iKON”, „2NE1”, „BLACKPINK” jesu ponos „YG Entertainment-a”. „JYP Entertainment” agencija zastupa bendove: „ITZY”, „TWICE”, „2PM”, „Stray Kids”, „Day6” i ostale.
Fanovi
U Koreji fanovi svoj posao shvataju ozbiljno. Podršku pružaju omiljenim „idolima” tako što osnivaju fandome, šalju im poklone, skupljaju fotografije grupa i autograme, a ponekad ih čak i proganjaju, narušavajući im privatnost.
Svaka k-pop grupa ima svoju boju lightstick-a, odnosno svetlećih štapića kojima se maše tokom koncerta. Takođe, svaka grupa ima i svoj fandome. Na primer, fandome grupe „EXO” se naziva „EXO-L”, dok su im lightstick-ovi u sivoj boji. Lighstick „BLACKPINK” grupe je crno-roze, svetli u roze boji, dok se fandome naziva „BLINK”.
Mali zarazni deo na engleskom
Pored neverovatne i originalne koreografije, zanimljivo je i to da svaka k-pop pesma ima delove na engleskom. Obuhvatajući oko 10 odsto teksta na engleskom, k-pop privlači publiku širom sveta, naročito mlađe generacije. Deo na engleskom, sa dobro usklađenom rimom, pomaže fanovima koji nisu upoznati sa korejskim jezikom da shvate o čemu se radi u pesmi, te da je lakše zapamte.
Na korak do savršenstva
K-pop ekipe teže ka savršenstvu, pa nema mesta za greške u koreografiji ili pevanju, ali ni u izgledu. Ako se neko od članova malo ugoji ili ne ispunjava standarde korejske lepote, mora da se izgladnjuje i smrša.
Dosta k-pop izvođača je prošlo kroz hirurški nož i povećalo očne kapke, promenilo oblik nosa u manji, prćastiji ili vilicu u „V” oblik. Muzičke agencije ne mogu da primoraju buduće članove na plastične operacije, ali ih ohrabruju i podstiču da to urade.
Modni pečat
Pokušavajući da bude što unikatnija ali i prepoznatljivija svojim fanovima, svaka k-pop grupa nastoji da kreira svoj stil. Noseći vintaž teksas jakne ili duboke patike, bend postavlja trendove koje će fanovi usvojiti i rado nositi, kako bi se poistovećivali sa voljenim „idolima”.
Za razliku od zapada gde je fokus na jačoj i dramatičnijoj šminki, korejski „idoli” nose prirodniju, neupadljivu šminku, težeći ka nevinom i mladolikom izgledu.
K-pop i u Evropi
U maju 2022. godine u Nemačkoj, u Frankfurtu, održan je „KPop.Flex”, prvi veliki evropski k-pop festival. Publika je bila oduševljena, a festival je posetilo 70.000 ljudi. Na „KPop.Flex” festivalu nastupale su čuvene grupe: „Monsta X”, „Mamamoo” i „NCT Dream”.
Iako su u Aziji i Americi fandom baze neuporedivo veće, sama činjenica da Evropa i konzervativna Nemačka prihvataju korejski talas i k-pop ukazuje na moguću budućnost slušanja i igranja uz k-pop i na ovom kontinentu.
Mračne tajne k-pop industrije
Padanje u nesvest od iscrpljenosti. Padanje u nesvest zbog gladovanja. Plastične operacije. Sve to kosi se sa moralom i ljudskim pravima, ali kako bi bili uspešni, „idoli” često pristaju na sve ovo.
Ovo su ozbiljni problemi koji mogu prouzrokovati razne poremećaje ishrane, ali i depresiju, te ostaviti trajne posledice. Fanovi brinu za zdravlje k-pop izvođača i često napadaju muzičku industriju, koja ove probleme vešto gura pod tepih.