Pišu: Emilija Andrejević, Katarina Aleksandrović, Milena Živanović, Jovan Živković i redakcija
Foto: Canva
Dok za jedne fakultet predstavlja mesto da nešto nauče i steknu potrebne kvalifikacije, za druge je prilika da malo “pozajme vreme”, promene sredinu i steknu nove prijatelje.
Ono što je većini zajedničko je to da sama zgrada, njena lokacija i priroda ne igraju ključnu ulogu prilikom odabira fakulteta.
Međutim, za studente sa invaliditetom oni i te kako igraju ogromnu ulogu. Za njih, prilagođeni prostori i usluge nisu luksuz, već osnovni preduslov za uspešno obrazovanje i socijalizaciju.
PROČITAJTE NA ISTU TEMU:
Mladi iz Niša osvojili prestižnu nagradu za ideju pokretanja prvog inkluzivnog kluba
Studenti sa invaliditetom spadaju u osetljivu vrstu populacije osoba sa invaliditetom. Prema zakonu o sprečavanju diskriminacije, osobe sa invaliditetom predstavljaju:
„Osobe sa urođenom ili stečenom fizičkom, senzornom, intelektualnom ili emocionalnom onesposobljenošću, koje usled društvenih ili drugih prepreka nemaju mogućnosti ili imaju ograničene mogućnosti da se uključe u aktivnosti društva na istom nivou sa drugima, bez obzira na to da li mogu da ostvaruju pomenute aktivnosti uz upotrebu tehničkih pomagala ili službi podrške.“
Ovaj zakon donet je 2006. godine, a pratila ga je velika borba organizacija civilnog društva i brojnih udruženja za ljudska prava.
Od tada, teži se konstatnom poboljšanju položaja osoba sa invaliditetom, među kojima su, naravno i studenti.
MOŽDA ĆE VAM SE DOPASTI:
Ritam i psihologija: Kako muzika utiče na čovekov svakodnevni život
Rezultati ankete ukazuju na brojne izazove sa kojima se studenti sa invaliditetom suočavaju tokom studiranja, ali i na neke pozitivne aspekte.
Najčešće prepreke uključuju fizičku nepristupačnost fakulteta (83%), društvenu isključenost (50%), i neadekvatne uslove na ispitima (33%).
Polovina ispitanika smatra da fakultet ne pruža dovoljnu tehnološku podršku, dok 50% ocenjuje online platforme kao potpuno nepristupačne.
Diskriminaciju na fakultetu je iskusilo 50% ispitanika, dok 33% često oseća da njihove potrebe nisu uzete u obzir pri organizaciji nastave.
Iako većina (67%) ima mogućnost dodatnih termina ili posebnih uslova za polaganje ispita, problemi u studentskim menzama i domovima su izraženi – od fizičke nepristupačnosti do neadekvatnih uslova.
Više od 80% ispitanika nije upoznato sa uslugama psihološkog savetovališta, što ukazuje na potrebu za boljom informisanošću i prilagođavanjem.